A mi m'agrada explicar les oracions subordinades a partir dels nexes que duen, o sigui que així ho faig. Aquí teniu l'entrada que us vaig prometre, sobretot a la Berta, sobre les oracions de relatiu, espero que us aclareixi, més que no pas el llibre, o almenys el complementi, la qüestió que hem estat estudiant.
Els pronoms de relatiu es caracteritzen perquè tenen una doble funció:
- D'una banda exerceixen de nexe: uneixen una frase subordinada amb la principal.
- De l'altra fan una funció dins la frase subordinada, com a pronoms que són poden fer qualsevol funció sintàctica pròpia d'aquests (Suj, CD, CI,...)
Segons la seva forma els subdividim en:
compostos
|
simples
|
|
|
àtons
|
tònics
|
el qual
la qual
els quals
les quals
(amb/sense prep.)
|
que
(sense
preposició)
|
qui
què
on
(amb preposició)
|
Els pronoms de relatiu els trobem en dos tipus de frase: la subordinada adjectiva de relatiu o simplement adjectiva i la subordinada relativa substantiva o substantiva de relatiu que ja hem estudiat.
La subordinada relativa adjectiva:
Les frases adjectives tenen com a única possible funció la de CN, per la qual cosa, sempre les trobem al costat d'un nom:
La noia que en Ton coneix es diu Rosa.
La noia amb qui parles es diu Rosa.
La noia a la qual comprens es diu Rosa.
Al pis on visc hi ha una noia que es diu Rosa.
qualificant-lo, com qualsevol altre CN.
Una altra qüestió és la funció del pronom de relatiu que hi apareix:
- D'una banda, sabem que la seva funció respecte la frase principal és de nexe.
- De l'altra, sabem que dins la frase subordinada pot fer qualsevol funció sintàctica que pugui fer un pronom, per exemple a Al pis on visc hi ha una noia que es diu Rosa tenim dues frases de relatiu. Fixeu-vos com podem saber la funció del primer pronom de relatiu que apareix:
- Identifiquem el pronom: on.
- Identifiquem l'antecedent (sempre el SN que, gairebé sempre, hi ha just davant del pronom): el pis.
- Substituïm el pronom pel seu antecedent i reescrivim la frase, afegint-hi, si cal, el Subj el·líptic: Jo visc al pis = Jo visc on.
- Ja podem dir la funció del pronom dins la frase subordinada: CCL.
Podem fer el mateix amb l'altra frase de relatiu continguda en aquesta oració i amb la resta de frases exemple i així aniriem sabent quina funció fa aquest pronom dins de cadascuna.
Amb tot, cal tenir clar que cada forma de relatiu pot fer, nomes, algunes funcions dins la frase, i que, tot i que algunes són equivalents i es poden intercanviar, d'altres no.
Fixeu-vos en aquest esquema:
1. QUE = article + QUAL(s) si la frase és explicativa*, funcions possibles:
Suj: L'home que parlava era un talòs
CD:La casa que tenia era gran
CCt: El dia que vas venir plovia
*Les frases de relatiu es diferencien entre explicatives i especificatives (com tots els CN). Les primeres afegeixen una informació que afecta tot el subjecte, per la qual cosa es pot suprimir sense que el significat de la frase quedi realment afectat, gràficament van entre comes:
Els passatgers, que estaven marejats, van baixar del cotxe. (Tots estaven marejats, tots, doncs, van baixar; bàsicament el significat de la frase es manté si diem Els passatgers van baixar del cotxe)
En canvi, les segones donen una informació que discrimina el subjecte, que el divideix, per la qual cosa el significat de la frase canvia si les suprimim; gràficament no porten cap signe de puntuació: Els passatgers que estaven marejats van baixar del cotxe (Només aquells que estaven marejats van baixar, suposem que alguns s'hi van quedar, per tant, si decidíssim suprimir la frase de relatiu hauríem de dir Alguns passatgers van baixar del cotxe)
2. prep.+ QUI (persones) = prep.+ article + QUAL(s), funcions possibles:
CI: La persona a qui/ a la qual compraves es sentia trista.
CP: La dona de qui/ de la qual parlaves no sé qui és.
CC: L'home amb qui/ amb el qual passejaves era molt ben plantat.
3. prep.+ QUÈ (coses) = prep.+ article + QUAL(s), funcions possibles:
CP: Les coses a què/ a les quals es refereix són força avorrides.
CC: Les tisores amb què/ amb les quals talla la roba estan mal esmolades.
4. ON = prep. en + QUÈ = prep. en + article + QUAL(s), funcions possibles:
CCl: La casa on/en què/ en la qual vivies era vella.
5. prep. de + article + QUAL (s), funcions possibles:
CN: He trobat unes joies el valor de les quals és incalculable.
Fixeu-vos que en aquest cas el relatiu no ocupa el primer lloc de la frase inserida, per la qual cosa l'antecedent no és el SN immediatament anterior sinó l'anterior a l'immmediatmanet anterior.
6. LA QUAL COSA / COSA QUE.
Ens trobem amb aquestes formes de relatiu quan l'antecedent és tota l'oració anterior i no només un SN. Aquestes formes poden fer qualsevol funció que pugui fer una frase. Exemples:
Parlaves força baixet la qual cosa explica que no t'hagi sentit. (la qual cosa fa de Subj)
Hem de destacar que aquestes estructures han esdevingut pròpies del llenguatge literari i que és corrent que es substitueixin per altres més col·loquials, però igualment normatives: Parlaves força baixet i per aquesta raó no t'ha sentit.
Cal anar alerta a no utilitzar algunes estructures que no ha acceptat la normativa.
Les més corrents són:
- conjunció que + pronom feble: Exemple: Ara passa el cambrer/ Fa poc parlàvem del cambrer
Ara passa el cambrer que fa poc en parlàvem. En comptes de : Ara passa el cambrer de qui/del qual fa poc parlàvem. - preposició + article + què / qui / que:
Ara passa el cambrer del qui fa poc parlàvem. En comptes de : Ara passa el cambrer de qui/del qual fa poc parlàvem. - frase de relatiu que inclou un pronom feble que fa la mateixa funció del pronom de relatiu - pleonasme incorrecte-:
Ara passa el cambrer de qui fa poc en parlàvem. En comptes de : Ara passa el cambrer de qui/del qual fa poc parlàvem. - utilització del lo neutre, inexistent en català:
Ara passa el cambrer, lo qual em fa gràcia. . En comptes de : Ara passa el cambrer la qual cosa / cosa que em fa gràcia. - utilització de qual, quan el relatiu fa de CN de la frase subordinada:
Ara som al bar qual cambrer conec. En comptes de: Ara som al bar el cambrer del qual conec.
I aquí us deixo uns quants exercicis que podeu mirar, imprimir, no mirar, fer, passar d'ells... i sobre els quals podeu fer preguntes si en teniu necessitat:
1. Substituïu per un relatiu compost els relatius simples, sempre que sigui possible:
1. La Maria, que és la companya de l'Albert, segur que vindrà.
2. Ens acompanyarà la Marta, que ens farà de guia.
3. He trobat aquell moble que ahir demanava l'Enric.
4. Escoltaven el disc que havien comprat a Londres.
5. El dimarts passat, que també vas venir, tot era més divertit.
6. El nostre veí, que té vuitanta anys, participarà en la cursa de bicicletes.
2. Digueu quina funció fan dins les frases subordinades els pronoms de relatiu de l'exercici anterior:
3. Convertiu les frases explicatives en especificatives i les especificatives en explicatives i expliqueu les diferències de significat que origina el canvi. Agafeu les frases de l'exercici 1.
4. Completeu les frases següents amb els pronoms de relatiu adequats - afegiu la preposició, si cal -. Escriviu totes les possibilitats:
1. La ciutat ______________ tu vius és humida.
2. Aquests dies, ______________ són grisos, em posen trista.
3. Les històries ______________ et distreus són massa fantàstiques.
4. Les noies ______________ surts no m'agraden.
5. El cotxe ______________ porta la Maria és vell.
6. L'Eusebi, ______________ feia batxillerat l'any passat, va presentar-se al concurs.
7. Ho diu a tothom ______________ ho vol saber.
8. Ho van posar a l'armari ______________ posaven tot el que tenia algun valor.
9. Volen vendre el pis ______________ vas néixer.
10. T'han portat l'escriptori ______________ que tant desitjaves.
5. Escriviu els antecedents dels pronoms de les frases de l'exercici anterior i digueu quina funció fan dins la frase principal:
6. Ara digueu les funcions que dins les frases subordinades fan els pronoms de relatiu.
7. Coincideixen les respostes de l'exercici 2 amb les de l'exercici 3: SÍ / NO / A VEGADES Per què?______________
8. Ompliu els espais amb les formes de relatiu adients:
1. Han començat les obres a la casa, el cost ______________ serà elevat.
2. Té diverses al·lèrgies, ______________ no li permet de prendre certes medecines.
3. Hem trobat una escultura grega, l'estat ______________ és gairebé perfecte.
4. Hem vist una pel·lícula, els efectes especials ______________ són una meravella.
5. Li han quedat quatre assignatures,______________ vol dir que enguany repetirà curs.
6. Va visitar l'exposició, ______________ em fa pensar que s'ha enamorat del pintor.
7. És un artista, les obres ______________ no són gaire conegudes.
9. Digueu quines de les frases de relatiu anteriors tenien un pronom que feia de CN.
10. Quines, doncs, tenien un pronom amb antecedent oracional?
11. Quines funcions fan cadascun d'aquests relatius dins les corresponents frases subordinades?
12. Desglosseu les dues frases:
1. El quadre, que és propietat del museu, és realment bonic.
2. Sabia descriure perfectament els somnis on situava la seva vida interior.
3. La ploma amb què escric me la va regalar la Txell.
5. L'Assumpta, el marit de la qual fa de mestre, vol treballar de topògrafa.
6. Les coses en què penses et capfiquen excessivament.
7. El problema contra el qual lluiten els alumnes s'anomena "examen".
8. Volia comprar un cotxe, cosa que es va convertir en una obsessió.
9. L'exposició, per la qual ja han passat tots els meus amics, ha estat un èxit.
10. La pel·licula que vaig veure era avorridíssima.
13. Afegiu la funció dels pronoms de relatiu de les frases anteriors.
14. Enllaceu les dues oracions mitjançant un relatiu:
1. És un mètode fàcil/El mètode fàcil no falla mai.
2. Escrivia els textos amb ploma/ Ha perdut la ploma.
3. Hi havia molts coneguts a la festa/ Entre els coneguts no hi eres.
4. Els nois vénen a l'Institut/ Tu parles dels nois.
5. Va presentar una novel·la al premi. La qualitat de la novel·la era discutible.
15. Corregiu les frases següents:
1. Em va ensenyar una pedra que se'n fan monuments.
2. La noia de la que et parlo és germana d'en Pere.
3. He vist el noi a qui li vas deixar el treball d'història.
4. Ha vingut la noia que l'altre dia li vas curar la cama.
5. Els vaig explicar tot lo que havíem fet.
6. Era una casa qual estructura no m'agrada.
7. M'ha parlat de les seves filles de les que n'he hagut de fer un informe.
8. El noi el qual seu a l'esquerra es diu David.
9. Aquestes són les coses a les que he renunciat.
10. Tenen un jardí on hi podrem jugar.
16. Classifiqueu la tipologia de les errades, segons les errades freqüents que hem dit abans.
1. La ciutat ______________ tu vius és humida.
2. Aquests dies, ______________ són grisos, em posen trista.
3. Les històries ______________ et distreus són massa fantàstiques.
4. Les noies ______________ surts no m'agraden.
5. El cotxe ______________ porta la Maria és vell.
6. L'Eusebi, ______________ feia batxillerat l'any passat, va presentar-se al concurs.
7. Ho diu a tothom ______________ ho vol saber.
8. Ho van posar a l'armari ______________ posaven tot el que tenia algun valor.
9. Volen vendre el pis ______________ vas néixer.
10. T'han portat l'escriptori ______________ que tant desitjaves.
5. Escriviu els antecedents dels pronoms de les frases de l'exercici anterior i digueu quina funció fan dins la frase principal:
6. Ara digueu les funcions que dins les frases subordinades fan els pronoms de relatiu.
7. Coincideixen les respostes de l'exercici 2 amb les de l'exercici 3: SÍ / NO / A VEGADES Per què?______________
8. Ompliu els espais amb les formes de relatiu adients:
1. Han començat les obres a la casa, el cost ______________ serà elevat.
2. Té diverses al·lèrgies, ______________ no li permet de prendre certes medecines.
3. Hem trobat una escultura grega, l'estat ______________ és gairebé perfecte.
4. Hem vist una pel·lícula, els efectes especials ______________ són una meravella.
5. Li han quedat quatre assignatures,______________ vol dir que enguany repetirà curs.
6. Va visitar l'exposició, ______________ em fa pensar que s'ha enamorat del pintor.
7. És un artista, les obres ______________ no són gaire conegudes.
9. Digueu quines de les frases de relatiu anteriors tenien un pronom que feia de CN.
10. Quines, doncs, tenien un pronom amb antecedent oracional?
11. Quines funcions fan cadascun d'aquests relatius dins les corresponents frases subordinades?
12. Desglosseu les dues frases:
1. El quadre, que és propietat del museu, és realment bonic.
2. Sabia descriure perfectament els somnis on situava la seva vida interior.
3. La ploma amb què escric me la va regalar la Txell.
5. L'Assumpta, el marit de la qual fa de mestre, vol treballar de topògrafa.
6. Les coses en què penses et capfiquen excessivament.
7. El problema contra el qual lluiten els alumnes s'anomena "examen".
8. Volia comprar un cotxe, cosa que es va convertir en una obsessió.
9. L'exposició, per la qual ja han passat tots els meus amics, ha estat un èxit.
10. La pel·licula que vaig veure era avorridíssima.
13. Afegiu la funció dels pronoms de relatiu de les frases anteriors.
14. Enllaceu les dues oracions mitjançant un relatiu:
1. És un mètode fàcil/El mètode fàcil no falla mai.
2. Escrivia els textos amb ploma/ Ha perdut la ploma.
3. Hi havia molts coneguts a la festa/ Entre els coneguts no hi eres.
4. Els nois vénen a l'Institut/ Tu parles dels nois.
5. Va presentar una novel·la al premi. La qualitat de la novel·la era discutible.
15. Corregiu les frases següents:
1. Em va ensenyar una pedra que se'n fan monuments.
2. La noia de la que et parlo és germana d'en Pere.
3. He vist el noi a qui li vas deixar el treball d'història.
4. Ha vingut la noia que l'altre dia li vas curar la cama.
5. Els vaig explicar tot lo que havíem fet.
6. Era una casa qual estructura no m'agrada.
7. M'ha parlat de les seves filles de les que n'he hagut de fer un informe.
8. El noi el qual seu a l'esquerra es diu David.
9. Aquestes són les coses a les que he renunciat.
10. Tenen un jardí on hi podrem jugar.
16. Classifiqueu la tipologia de les errades, segons les errades freqüents que hem dit abans.
No hay comentarios:
Publicar un comentario