Abans de fer el quart control mirarem què hem estat fent aquests dies.
- De sintaxi:
Hem repassat l'oració, l'oració substantiva i la substitució pronominal.
De l'oració hem recordat (teoria a les pàgs. 36,37):
- Què és una oració composta i quins tipus hi ha (coordinades, subordinades i juxtaposades).
- Què és una oració coordinada i quins tipus hi ha (copulativa, distributiva, disjuntiva i adversativa).
- Què és una oració subordinada i com es poden classificar
- Segons la posició que ocupen (substantives, adjectives i adverbials).
- Segons el nexe que porten (conjunció o pronom).
- Segons la fomra verbal (flexionada i no flexionada: d'infinitiu, de gerundi o de participi).
De l'oració substantiva hem après (teoria a les pàgs. 38 a 40 del llibre):
- Quants tipus d'oracions substantives hi ha:
- L'oració substantiva completiva.
- L'oració substantiva de relatiu.
- L'oració substantiva completiva d'infinitiu o d'infinitiu.
- L'oració substantiva interrogativa.
- Quines funcions poden fer i com identificar-les:
- Subjecte.
- Complement directe.
- Complement de règim verbal.
- Atribut.
- Complement del nom.
- Complement de l'adjectiu.
De la substitució pronominal hem recordat, o après (teoria
- Com es substitueix i en quins casos cada component de l'oració.
- Com queda la frase, després de la substitució d'un complement per un o dos pronoms.
- D'ús de la llengua:
Hem treballat l'adequació i la coherència textuals.
De l'adequació textual hem après (teoria pàgs. 126-129; 133-135, i 138-143):
- Els elements de què consta qualsevol acte comunicatiu:
- El tema (general o especialitzat).
- La intenció (objectiva o subjectiva).
- El canal (oral o escrit).
- La dixi:
- La de persona.
- La social.
- La de temps.
- La d'espai.
- El context:
- Físic.
- D'ús.
- Sociocultural.
- Els interlocutors:
- L'emissor: subjecte parlant / locutor; participació en el text (presència o absència); decisió d'incorporar altres veus.
- Els enunciadors i les seves funcions: fer intervenir un altre punt de vista; criticar o desqualificar; ironitzar; negar una afirmació; fer una petició de manera indirecta...
- Els enunciadors i com es presenten al text: discurs citat (directe i indirecte); discurs sense marques de citació o indirecte lliure.
- La Variació:
- Segons els grups humans (espai; temps; grup social — generació; gènere; extracció —.
- Segons les situacions (registres formals — especialitzats, tècnico-científic; literari; àmbits específics; estàndard —; registres informals — col·loquial; vulgar; argot —.
- Definicio i detecció de l'adequació textual.
- La coherència externa:
- El titol (temàtic o remàtic).
- El paràgraf (unitat visual i formal i unitat significativa i unitat funcional).
- La macroestructura:
- La progressió temàtica: tema i rema.
- El tipus de progressió temàtica: lineal; de tema constant; de tema derivat.
- La superestructura:
- Externa, els gèneres textuals.
- Interna: la tipologia textual i la seva organització.
Començarem amb la teoria:
- De sintaxi es pot demanar la definició d'oració composta, els tipus en què les classifiquem; la definició d'oració coordinada, els tipus en què les classifiquem, i la definició d'oració subordinada i els tipus en què les classifiquem.
- De l'adequació textual: la definició: què ha de tenir un text per a ser adquat.
- De la coherència textual: la definició: què ha de tenir un text per a ser coherent.
- Exercicis d'identificació i funció de subordinades substantives.
- Exercicis d'identificació de complements verbals i de substitució simple per un pronom feble.
- Exercicis tipus els de les pàgs. 130, 131, 132; 136, 137; 144, 145; 157, 158,159; 162, 163; 168, 169, 170 i 171.
No hay comentarios:
Publicar un comentario