sábado, 11 de febrero de 2017

Com sera el 4t control.

Abans de fer el quart control mirarem què hem estat fent aquests dies.


  • De sintaxi:
Hem repassat l'oració, l'oració substantiva i la substitució pronominal.


De l'oració hem recordat (teoria a les pàgs. 36,37):
  1. Què és una oració composta i quins tipus hi ha (coordinades, subordinades i juxtaposades).
  2. Què és una oració coordinada i quins tipus hi ha (copulativa, distributiva, disjuntiva i adversativa).
  3. Què és una oració subordinada i com es poden classificar 
    1. Segons la posició que ocupen (substantives, adjectives i adverbials).
    2. Segons el nexe que porten (conjunció o pronom).
    3. Segons la fomra verbal (flexionada i no flexionada: d'infinitiu, de gerundi o de participi). 


De l'oració substantiva hem après (teoria a les pàgs. 38 a 40 del llibre): 

  1. Quants tipus d'oracions substantives hi ha: 
    1. L'oració substantiva completiva.
    2. L'oració substantiva de relatiu.
    3. L'oració substantiva completiva d'infinitiu o d'infinitiu.
    4. L'oració substantiva interrogativa. 
  2. Quines funcions poden fer i com identificar-les:
    1. Subjecte.
    2. Complement directe.
    3. Complement de règim verbal.
    4. Atribut.
    5. Complement del nom.
    6. Complement de l'adjectiu.
De la substitució pronominal hem recordat, o après (teoria 


  1. Com es substitueix i en quins casos cada component de l'oració. 
  2. Com queda la frase, després de la substitució d'un complement per un o dos pronoms.
  • D'ús de la llengua:
Hem treballat l'adequació i la coherència textuals.

De l'adequació textual hem après (teoria pàgs. 126-129; 133-135, i 138-143):
  1. Els elements de què consta qualsevol acte comunicatiu:
    1. El tema (general o especialitzat).
    2. La intenció (objectiva o subjectiva).
    3. El canal (oral o escrit).
  2. La dixi:
    1. La de persona.
    2. La social.
    3. La de temps.
    4. La d'espai.
  3. El context:
    1. Físic.
    2. D'ús.
    3. Sociocultural.
  4. Els interlocutors:
    1. L'emissor: subjecte parlant / locutor; participació en el text (presència o absència); decisió d'incorporar altres veus.
    2. Els enunciadors i les seves funcions: fer intervenir un altre punt de vista; criticar o desqualificar; ironitzar; negar una afirmació; fer una petició de manera indirecta...
    3. Els enunciadors i com es presenten al text: discurs citat (directe i indirecte); discurs sense marques de citació o indirecte lliure.
  5. La Variació:
    1. Segons els grups humans (espai; temps; grup social — generació; gènere; extracció —.
    2. Segons les situacions (registres formals — especialitzats, tècnico-científic; literari; àmbits específics; estàndard —; registres informals — col·loquial; vulgar; argot —.
  6. Definicio i detecció de l'adequació textual.
De la coherència textual hem après (teoria pàgs. 152-156; pàgs. 159; pàgs. 160-161; pàgs 164-167):
  1. La coherència externa:
    1. El titol (temàtic o remàtic).
    2. El paràgraf (unitat visual i formal i unitat significativa i unitat funcional).
  2. La macroestructura:
    1. La progressió temàtica: tema i rema.
    2. El tipus de progressió temàtica: lineal; de tema constant; de tema derivat.
  3. La superestructura:
    1. Externa, els gèneres textuals. 
    2. Interna: la tipologia textual i la seva organització.
I això que de vegades em sembla que no estem fent gaire res... i, de tot això, què sortirà al control? Què pot sortir de teoria i què de pràctica?

Començarem amb la teoria:
  1. De sintaxi es pot demanar la definició d'oració composta, els tipus en què les classifiquem; la definició d'oració coordinada, els tipus en què les classifiquem, i la definició d'oració subordinada i els tipus en què les classifiquem.
  2. De l'adequació textual: la definició: què ha de tenir un text per a ser adquat.
  3. De la coherència textual: la definició: què ha de tenir un text per a ser coherent.
I acabarem amb la pràctica
  1. Exercicis d'identificació i funció de subordinades substantives.
  2. Exercicis d'identificació de complements verbals i de substitució simple per un pronom feble.
  3. Exercicis tipus els de les pàgs. 130, 131, 132; 136, 137; 144, 145; 157, 158,159; 162, 163; 168, 169, 170 i 171.
I ara és el moment de demanar tot allò que penseu que no us ha quedat clar.


  

No hay comentarios:

Publicar un comentario