lunes, 12 de septiembre de 2016

Abans de començar

Abans de començar qualsevol matèria, va bé tenir en compte què hi entrarà i de quina manera serà avaluada.
Això és el que trobaràs aquí.


L'assignatura de Llengua Catalana i Literatura és una obligatòria que s'imparteix a primer i a segon de Batxillerat i que entra a la selectivitat: http://www.informat.cat/pau/.




Com que és obligatòria, l'heu de fer tant si en teniu ganes com si no en teniu i no deixa de ser una continuació de l'assignatura de Llengua i Literatura Catalanes que curseu des de primer d'ESO.

Des de fa uns quants cursos, el professor, en aquest cas professora, d'aquesta assignatura té tres hores lectives per impartir-la: dues amb el grup partit i una amb el grup sencer, cosa que vol dir que cadascun de vosaltres rep dues hores d'aquesta matèria cada setmana, amb el mateix programa a aprendre que quan se'n rebien tres i fins quatre.

Com el seu nom indica, tracta la llengua catalana i, marginalment, a través de les lectures obligatòries sobretot, la literatura.

Però què estudiarem aquest curs, concretament?


  • Comencem amb la llengua:
Si busquem al diccionari el significat de llengua (http://dlc.iec.cat/results.asp) ens trobem:  amb 10 entrades en total, de les quals ens interessen concretament la  5 (1): Sistema de signes orals, reflectit sovint en un codi escrit, que serveix bàsicament per a la comunicació
I la 5 (2): Conjunt de regles subjacents a tot acte de parla, que afecta els diversos components d'un sistema lingüístic. 
Nosaltres partim del coneixement implícit d'aquesta llengua. El català no és una llengua estrangera, és una llengua que parlem habitualment, sigui o no la nostra llengua materna, per tant no l'hem d'aprendre, independentment que la usem amb més o menys correcció, sabem emprar-la tant oralment, com per escrit. 
Per tant, quan fem Llengua catalana, no aprenem un idioma, sinó que estudiem les seves regles: en coneixem els  signes orals i el codi escrit i n'estudiem el Conjunt de regles subjacents o, el que és el mateix, la lingüística (http://dlc.iec.cat/results.asp): la ciència que estudia el llenguatge i s’interessa per descriure i explicar l’estructura i el funcionament sincrònic (en un mateix temps) o diacrònic (durant el temps) de les diferents llengües.

Hi ha molts tipus de lingüística, si us mireu les diverses entrades que té l'enllaç on apareix la definició ho constatareu fàcilment, però nosaltres estudiarem només la que s'enuncia en aquesta definició i d'una manera sincrònica. 

Què vol dir això? Ho aclarim tot seguint el llibre de text que emprarem.

Si us fixeu en l'índex que té a les pags. 4 i 5 veureu que la matèria que hauríem de tractar està dividida en tres blocs concrets: Estudi de la llenguaÚs de la llengua Llengua i societat.


  • La part de lingüística és la primera i la podem agrupar en tres temes principals:
  1. La fonètica o part de la lingüística que estudia els sons. (http://dlc.iec.cat/results.asp: 2.1). 
  2. La morfologia o part de la lingüística que estudia les regles que regeixen l'estructura interna dels mots. (http://dlc.iec.cat/results.asp: 3.1). Amb la qual aprendrem com es caracteritzen els diversos tipus de paraules o categories. (http://dlc.iec.cat/results.asp: 3).
  3. I la sintaxi o part de la lingüística que estudia com es relacionen les diverses categories entre elles dintre d'una frase. (http://dlc.iec.cat/results.asp: 8.4)
Aquesta part de la matèria la farem durant les classes de grup sencer. Utilitzarem el llibre, esclar, però  no el podrem fer tot. Tota la informació que jo us donaré la hi podreu trobar, però no l'anirem seguint per ordre i de mica en mica, sinó que anirem espigolant allò que ens sembli més important. Treballarem alguna de les lectures, farem alguns dels exercicis i explicarem els temes amb la profunditat que requereixin.
  • La segona part és la que tracta les pautes que un text ha de seguir per a ser correcte, comprensible, cohesionat, adequat a la situació comunicativa on s'empra i que explica els diversos tipus de textos que ens podem trobar.
Aquesta part és força pràctica, assolir una bona comprensió textual és fonamental per a esdevenir no només un parlant com petent, sinó per esdevenir una persona competent. 
algunes vegades ens agrada algú i què pensa i ens sap greu que s'expliqui tan malament: com seria de bo aquest algú si a més de ser coherent com a persona en tingués també el discurs! I, curiosament, una persona coherent en una llengua ho acostuma a ser en totes les que parla, per tant, la feina que es fa en aquest apartat és útil de cara a preparar la selectivitat -que no dic jo que no tingui la seva importància- però també és útil de cara a la vida -que potser és una mica més important i tot.
Per aquest motiu, hi dedicarem les hores B.


  • El llibre té una altra part que no podem ignorar: Llengua i societat o, el que és el mateix la sòciolingüística (http://dlc.iec.cat/results.asp).
L'experiència m'ha demostrat que aquesta és la part on, normalment, no podem arribar. Com ja hem  dit abans, aquesta assignatura ha perdut molt poca matèria per les hores que li han tret... Culpa del sistema esclar, però com que no fem res per canviar-lo, a part de queixar-nos, que sempre ens surt bé,  és molt probable que aquesta última part del llibre no tinguem temps de fer-la. No entra a selectivitat, no es donen facilitats per fer-la, arribeu vosaltres mateixos a la conclusió que se'n desprèn.

A banda, hem de llegir dos llibres que vénen triats des del Departament d'Ensenyament: 
http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/bc0a24c3-476a-498f-95fa-d226592db401/Lectures_batx%202013-2017%202a%20v.pdf
I que són, concretament:

1. Mercè Rodoreda: La Plaça del Diamant.



2. Llorenç Villalonga: Bearn.




Dues senyores novel·les que s'han de llegir senceres, però que aprofitarem per treballar l'expressió oral com ja vam fer el curs passat. Jo us explicaré el context en què van ser creades i vosaltres haureu d'explicar el fragment que us toqui seguint les pautes que ja us explicaré més endavant. Ho farem a les hores B també.

Són bones? Depèn dels gustos, esclar. Jo les trobo dues bones novel·les que, sobretot la primera, us poden agradar. La segona és més feixuga de llegir i més difícil de seguir, té un ritme massa lent que pot arribar a posar-vos nerviosos... però tant l'una com l'altra pertanyen a allò que podríem anomenar literatura de qualitat, són dues de les millors novel·les que hi ha de la literatura catalana del XX, podríem dir que heu tingut sort pel que fa això. a més, totes deues tenen versió cinematogràfica, i una d'elles, sèrie i tot.

I ara trobareu com s'avaluarà l'assignatura:


  • Per a l'avaluació de la Llengua i la Literatura Catalanes se segueix el criteri de l'avaluació continuada. La professora valorarà la totalitat de les activitats que dureu a terme i tindrà en compte que, perquè es consideri aprovada l'assignatura, haureu d'haver aprovat un mínim de dues avaluacions, la tercera de manera obligatòria. Si no s'acompleixen aquests mínims, tindreu les convocatòries de suficiència de juny i els exàmens de setembre.
  • A cada avaluació es faran dos controls com a mínim i, paral·lelament es faran expressions escrites, orals i l'avaluació dels dos llibres obligatoris.
  • La mitjana de notes dels controls serà el 70% de la nota de l'avaluació. Els controls són els que proven si s'han assolit els coneixements suficients. Hem de tenir en compte que les faltes d'ortografia, morfosintaxi i lèxic descomptaran 0'1 punts cadascuna, estiguin o no repetides, fins a un màxim de 2,5 punts.
  • El 30% restant s'obtindrà dels procediments i l'actitud de l'alumne. Entenem per procediments tot allò que té a veure amb la feina a desenvolupar, inclosa l'expressió oral. I per actitud no només la correcció i la bona educació mentre duri la classe, que es pressuposa, sinó també l'interès i l'atenció real per les coses que s'expliquen.  
  • Si quedessin pendents d'aprovar els llibres de lectura, la nota quedaria suspesa, fins que es recuperessin, però reservada si la resta de la matèria estigués aprovada. 
Pel que fa a la possibilitat de millorar la nota mitjana final, ja n'anirem xerrant quan ens anem coneixent.

Em sembla que no m'he deixat res, si teniu alguna pregunta, òbviament, podeu fer-la.

No hay comentarios:

Publicar un comentario