Mentre esperem que publiquin l'examen de setembre de 2016, aquí teniu el recull de preguntes que han sortit sobre les lectures obligatòries d'aquest curs a exàmens de llengua o literatura catalanes des del 2000.
Curs 2004-2005:
- La plaça del Diamant és considerada una novel·la psicològica. Raoneu aquesta afirmació, tenint en compte tant els aspectes argumentals com els formals de la novel·la en què es fonamenta. [3 punts]
- Comenteu el següent fragment del darrer capítol de La plaça del Diamant. Partint sempre de l’anàlisi del fragment i tenint en compte el seu moment en l’argument de la novel·la, proposeu-ne una interpretació i valoreu-ne la presència d’elements que han adquirit un paper decisiu en l’obra, com també els recursos lingüístics i literaris que tenen a veure amb el punt de vista de la narradora. [3 punts pel contingut; 2 punts per la capacitat d’argumentació i anàlisi, l’ordenació de les idees ila coherència del discurs]
[...] I a la primera passa que vaig fer encara veia el tramvia deixat anar aixecant espurnes vermelles i blaves entre les rodes i els rails. [...] I a l’altra banda em vaig girar i vaig mirar amb els ulls i amb l’ànima i em semblava que no podia ser de cap de les maneres. Havia travessat. I em vaig posar a caminar per la meva vida vella fins que vaig arribar davant de la paret de casa, sota de la tribuna... La porta estava tancada. Vaig mirar enlaire i vaig veure en Quimet, que, al mig d’un camp, prop del mar, quan jo estava embarassada de l’Antoni, em donava una floreta blava i després es reia de mi. Volia pujar a dalt, fins al meu pis, fins al meu terrat, fins a les balances i tocar-les tot passant. [...] I em vaig girar d’esquena a la porta i vaig reposar i tenia molta matinada a dins. I em vaig tornar a girar de cara a la porta i amb la punta del ganivet i amb lletres de diari vaig escriure Colometa, ben ratllat endintre, i, com d’esma, vaig posar-me a caminar i les parets em duien que no els passos, i vaig ficar-me a la plaça del Diamant: una capsa buida feta de cases velles amb el cel per tapadora. I al mig d’aquella tapadora hi vaig veure volar unes ombres petites i totes les cases es van començar a gronxar com si tot ho haguessin ficat a dintre d’aigua i algú fes bellugar l’aigua a poc a poc i les parets de les cases es van estirar amunt i es van començar a decantar les unes contra les altres i el forat de la tapadora s’anava estrenyent i començava a fer un embut. I vaig sentir una companyia a la mà i era la mà d’en Mateu i a la seva espatlla se li va posar un colom corbata de setí i jo no n’havia vist mai cap, però tenia plomes de tornassol i vaig sentir un vent de tempesta que s’arremolinava per dintre de l’embut que ja estava gairebé clos i amb els braços davant de la cara, per salvar-me de no sabia què, vaig fer un crit d’infern. Un crit que devia fer molts anys que duia a dintre i amb aquell crit, tan ample que li havia costat de passar-me pel coll, em va sortir de la boca una mica de cosa de no-res, com un escarabat de saliva... i aquella mica de cosa de no-res que havia viscut tant de temps tancada a dintre era la mevajoventut que fugia amb un crit que no sabia ben bé què era... ¿abandonament? [...]
- De les quatre qüestions següents, assenyaleu l’única resposta que considereu vàlida per a cada una.
2.3. A La plaça del Diamant, Mercè Rodoreda
a) evoca, com en un dietari, els seus records de joventut.
b) dóna una visió nostàlgica de la Barcelona dels anys anteriors i immediata-ment posteriors a la Guerra Civil.
c) construeix un petit món de ficció, basat, però, en la realitat de la vida enun barri obrer barceloní dels anys 30 i 40 del segle XX.
d) narra uns fets històrics protagonitzats per persones reals.
Curs 2003-2004:
- A propòsit de La plaça del Diamant, la crítica Carme Arnau ha escrit:
"La plaça del Diamant és, entre altres lectures possibles, una novel·la psicològica centrada en un personatge femení, Natàlia-Colometa, una figura que, empesa per l’inexorable pas del temps i les circumstàncies històriques, haurà de madurar, semblantment al microcosmos on viu ben arrelada."
Analitzeu aquesta idea i relacioneu-la amb alguns fragments de l’obra que hàgiu llegit. [3 punts]
- A partir d’aquest fragment, que correspon al capítol 27 de La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, expliqueu les principals característiques estilístiques i narratives de la novel·la. [2 punts per a l’avaluació de la capacitat d’argumentació i anàlisi, l’ordenació de les idees, la coherència del discurs, la fluïdesa expressiva i, en definitiva, la metodologia del comentari][3 punts per a l’avaluació dels continguts]
La senyora Enriqueta deia que tot allò era fora de mida, que li havien fet malbé el negoci. Tot a passeig. I a veure què passaria amb el que tenia al banc. Es va posar a vendre botons i lligacames de senyor, per terra, al carrer de Pelayo. En Quimet el veia molt poc, amb prou feines si, de vegades, venia a dormir. Un dia em va dir que la cosa es posava negra i que hauria d’anar al front d’Aragó. I em va dir que havien pogut treure mossèn Joan. I que mossèn Joan, amb vestits d’en Mateu i amb un camió que els havia procurat en Cintet, havia passat la frontera. Té, em va dir. I em va donar dues monedes d’or i va dir que mossèn Joan les hi havia donades per mi i els nens, que potser les necessitaríem més que no pas ell, perquè ell, fos on fos que anés a parar, Déu l’ajudaria i no el deixaria morir mentre no fos la seva hora. I vaig guardar les monedes i en Quimet va afegir que no deixés els meus amos, que sempre, amb el temps que feia que els servia, em podrien treure d’un mal pas i que encara que la cosa es posés negra s’acabaria aviat i que no hi havia més remei que passar pel camí estret. I va dir, sembla que la Griselda va amb un de molt sonat i no vol saber res d’en Mateu...Desgràcies.
- A partir d’aquest fragment del primer capítol de La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, caracteritzeu narrativament el personatge de la narradora-protagonista i doneu els principals trets de la seva evolució. [2 punts per a l’avaluació de la capacitat d’argumentació i anàlisi, l’ordenació de les idees, lacoherència del discurs, la fluïdesa expressiva i, en definitiva, la metodologia del comentari] [3 punts per a l’avaluació dels continguts]
"Quan estarem ben sols, tota la gent desada a dintre de les cases i els carrers buits, vostè i jo ballarem un vals de punta a la plaça del Diamant... volta que volta...Colometa. Me’l vaig mirar molt amoïnada i li vaig dir que em deia Natàlia i quan li vaig dir que em deia Natàlia encara riu i va dir que jo només em podia dir un nom: Colometa."
Curs 2002-2003:
- A propòsit de la novel·la Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga, el professor Pere Rosselló ha escrit:
La tècnica narrativa emprada és un dels majors encerts de la novel·la. Aquesta tècnica és també un element més del relat que pretén aportar el grau d’ambigüitat o de misteri al relat. La tècnica consisteix a introduir dos punts de vista oposats i alhora complementaris, que es combinen i se superposen.
Analitzeu aquesta idea, identifiqueu els dos punts de vista i doneu-ne alguns exemples. [3 punts].
- En la novel·la Bearn o la sala de les nines apareixen dos personatges clarament contraposats, Don Joan i Don Toni. Sense caure en la simple explicació de l’argument, caracteritzeu-los i expliqueu-ne les semblances i les diferències. [2 punts]
- Comenteu aquest fragment de la novel·la Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga en què parla Don Joan, el capellà de Bearn, en la introducció. A l’hora de fer el comentari, fixeu-vos sobretot en el paper de narrador de Don Joan i en els elements que ja apunten el desenvolupament temàtic de la novel·la.[3 punts per a l’avaluació dels continguts] [2 punts per a l’avaluació de la capacitat d’argumentació i d’anàlisi, l’ordenació de les idees, la coherència del discurs, la fluïdesa expressiva i, en definitiva, la metodologia del comentari]
Perquè, morts els senyors, tu ets l’única persona que estim de cor i en qui puc confiar en les meves dificultats i tribulacions. Necessit exposar-te un cas de consciència. Pensa-ho abans de continuar la lectura: tot quant et dic ho has d’admetre com en confessió. Si no estiguessis dispost a rebre les meves confidències (que, t’ho avís, et contorbaran i et faran perdre la tranquil·litat), és cert que cremaràs aquestes pàgines sense passar endavant.
Curs 2001-2002:
- La segona part del títol de la novel·la Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga no és un simple afegitó, com podria semblar a primera vista, sinó que té molta importància per a la interpretació del text. Expliqueu per què la segona part del títol posa en relleu el vessant ocult, misteriós, de la novel·la. [2 punts]
- Comenteu aquest fragment de la novel·la Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga en què parla Don Joan, el capellà de Bearn. A l’hora de fer el comentari, fixeu-vos sobretot en el paper de narrador de Don Joan i en la contraposició existent entre els personatges de Don Joan i de Don Toni.[2 punts per l’avaluació de la capacitat d’argumentació i d’anàlisi, l’ordenació de les idees, la coherència del discurs, la fluïdesa expressiva i, en definitiva, la metodologia del comentari] [3 punts per l’avaluació dels continguts]
La cultura física resultava per a mi un martiri. El mens sana in corpore sano és una bona màxima per als homes lliures, però no per a qui ha fet vot de castedat. No manquen autors ascètics que aconsellen el cansament muscular a fi de fer fugir els mals pensaments de la carn. Això no és exacte per a totes les naturaleses. Durant anys m’he dedicat intensament a la caça, escalant muntanyes sense cap resultat, sinó més bé al contrari. M’atrevesc a dir que l’exercici és el principal enemic de la castedat, ja que, lluny d’adomir-les, excita les funcions vitals.
- Comenteu aquest fragment de Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga. A l’hora de l’anàlisi tingueu en compte —a més d’altres aspectes que us semblin convenients— la caracterització que es fa del personatge, el paper del narrador en aquesta caracterització i la concepció de la literatura que es desprèn de tot plegat. [2 punts per l’avaluació de la capacitat d’argumentació i d’anàlisi, l’ordenació de les idees, la coherència del discurs, la fluïdesa expressiva i, en definitiva, la metodologia de comentari][3 punts per l’avaluació dels continguts]
No li dolia que refutassin i combatessin les seves creences, però si era així, ¿per què s’esforçava a perpetuar la seva obra? Jo comprenia massa bé el pensament del senyor, que amb els anys evolucionava cap a un perniciós escepticisme socràtic. Les idees no tenien per a ell gaire valor, o millor dit, tenien un valor equivalent, sense necessitat de condemnar-ne unes per admetre les altres. Aquella actitud amable entranyava una fonamental immoralitat, la immoralitat que els atenesos condemnaren a cicuta. Era evident que el senyor, escèptic, no el podia disgustar que li refutassin els seus«errors». No es proposava de defensar una doctrina, sinó de fer treballar l’enteniment del lector, com a un gimnàs, i eternitzar per mitjà de l’art tots els records viscuts i totes les persones estimades. Perquè si hagués de fer la síntesi de la seva existència, jo l’escriuria així: «Visqué i estimà.»
Curs 2000-2001:
- Expliqueu breument la funció del personatge de dona Xima a Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga. Feu-ho, si us plau, sense caure en la simple descripció de l’argument de la novel·la. En l’argumentació tingueu en compte, a més d’altres aspectes que us semblin convenients, les diferències de punt de vista respecte al personatge per part de don Toni i de Joan Mayol. [2 punts]
- A propòsit de Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga, Jordi Castellanos ha dit:
La novel·la, en efecte, s’organitza sobre una hàbil superposició de punts de vista, el de don Toni, el protagonista, i el de don Joan, el narrador. Les diferències ideològiques i personals que els distingeixen no amaguen la sèrie d’elements que els acosten.
|
primera portada de Bearn |
Analitzeu aquesta idea i expliqueu quina importància té en l’obra aquest joc de punts de vista. Al mateix temps, indiqueu uns quants trets que il·lustrin les semblances i les diferències entre els dos personatges esmentats. [3 punts]
|
primera portada de La plaça |
No hay comentarios:
Publicar un comentario